10 jaar bestaan Gastouderbureau Je Beste Maatje

Goede Gastouderopvang vergt dat je meedenkt met je klant. Wat we doen, doen we uiteindelijk voor de klant en de kinderen.

De kwaliteit gastouders en regiomanagers bepalen uiteindelijk de kwaliteit Gastouderbureau. Zonder hen waren we niet zo ver gekomen. Verder is ons beleid gebaseerd op je klanten serieus nemen en denken in oplossingen in plaats van problemen.

Wat is er in 10 jaar in de Gastouderopvang veranderd?

Ik ben vlak voor de Wet Kinderopvang in 2008 gestart met Gastouderbureau Je Beste Maatje en ben in die opstartfase vaak voor gek verklaard. De gouden tijden waren namelijk voorbij, zei men. Maar ik vond juist dat ik met die nieuwe eisen van de Overheid mijn bedrijf en visie gelijk goed kon inrichten. Ik zag geen beperkingen, maar alleen mogelijkheden. Gastouderopvang is volgens wetenschappelijk onderzoek een goede vorm van kinderopvang en dat zal altijd zo blijven.

Samenwerken, persoonlijk contact en full service dienstverlening

Met mijn achtergrond als management consultant vond ik samenwerken met anderen erg belangrijk. Samenwerken met concurrenten uit de regio. Echt puur van: “Heb jij een gastouder? Ik heb een aanvraag. Zullen we het samen doen?”. Een heerlijke mentaliteit die we nog steeds hanteren binnen de franchise formule. We werken momenteel met meerdere Gastouderbureaus Je Beste Maatje in Nederland op een uniforme manier. Zo kunnen de regiomanagers als kleine Gastouderbureaus de klanten persoonlijk benaderen, maar zijn ze toch groot in service en dienstverlening. We hebben namelijk alles; van elearning voor gastouders tot software systemen om de uitbetaling op tijd en correct te verzorgen. We zijn full service en operationeel door bijna heel Nederland.

Samenwerken zie ik ook als goed doorvragen wat de klant wil. Niet snel een goedkoop contract scoren, maar er voor gastouders en vraagouders zijn. Echt een vertrouwensband opbouwen. Wij bezoeken dus ook regelmatig de opvanglocaties en gastouders, zodat we de kinderen en gastouders persoonlijk goed kennen. En weten waar we over praten.

Tekort aan gastouders

Het vraag en aanbod veranderde steeds in de afgelopen jaren. Vroeger hadden we voldoende gastouders. Nu is er echt een tekort aan gastouders in sommige plaatsen. En met name in aanvragen voor BSO opvang en nanny’s aan huis is moeilijk te voorzien. Het is jammer om ouders te moeten teleurstellen. Zeker omdat we middels wetenschappelijke onderzoeken weten dat gastouderopvang een betere oplossing is voor baby’s en peuters. Omdat gastouders aan baby’s en peuters een rustige omgeving bieden met een vaste betrouwbare verzorger (artikel Universiteit Leiden en Nijmegen)

Een nanny aan huis is weer fijn om rust in je gezin te creëren. Jij werkt en het leven van je kinderen gaat gewoon door; sporten, spelen met vriendjes. Alles vanuit je eigen thuissituatie.

Toekomst Je Beste Maatje

We willen blijven groeien en uitbreiden in verschillende regio’s. Ik geloof namelijk volledig in onze visie “samen sterk staan met behoud van eigen identiteit”. De toekomst biedt voldoende kansen en mogelijkheden. We hebben een full service dienstverlening, zoals elearning, software en veel professionele kennis. En hebben de afgelopen 10 jaar een goede en betrouwbare naam opgebouwd. Door klanten serieus te nemen, door te luisteren, op tijd te betalen, kennis van zaken hebben, goede prijs kwaliteit verhouding en full service aan te bieden. We doen het uiteindelijk voor onze gastouders, ouders en kinderen.

Zorgen om de toekomst?

Het fijne van het denken in oplossingen en mogelijkheden is dat ik me nooit teveel zorgen maak. Wel blijven we alert bij veranderingen in de markt. Ik wens voor de toekomst van de Gastouderopvang dat alle Gastouderbureaus volgens de regels gaan werken, zoals de gastouders regelmatig bezoeken en op tijd uitbetalen (wettelijke eisen). Ouders en gastouders moeten blind kunnen vertrouwen op alle bureaus die er op de markt zijn. Mijn inziens zou de GGD daarin vaker moeten handhaven in plaats van zich te richten op nieuwkomers.

Maar het is onze taak om te laten zien hoe belangrijk het is als de opvang van je kindje goed is geregeld. Ouders moeten weten wat ze van Gastouderbureaus mogen verwachten. Dat ze regelmatig de gastouders moeten bezoeken, je kind in de opvang zelfs persoonlijk kennen en dus weten waarover ze praten bij ondersteuning van gastouder, ouders en kinderen. Waar betaal je als ouder anders voor. Nou niet alleen voor de jaaropgaaf en opmaak van contracten. Dus aarzel niet om eens te informeren wat we doen om de opvangdag van je kindje mooi en waardevol te maken.

Voor meer informatie

Mail ons voor meer informatie naar info@jebestemaatje.nl

Of volg ons op Facebook om snel ons actuele nieuws te ontvangen.

gastouder, gastouderbureau, kwaliteit gastouder, kwaliteit gastouderbureau, kwaliteit gastouderopvang
Vorig bericht
Baby communicatie. De vele talen van baby’s
Volgend bericht
Gastouder bijeenkomst 16 maart 2019

Gerelateerde berichten